Andrahandsuthyrning
Godkänd ansökan krävs för varje ny andrahandshyresgäst
Om du vill hyra ut din lägenhet i andrahand så måste du först få ett godkännande från styrelsen innan du hyr ut, annars kan du bli av med ditt medlemskap i föreningen. Ansökningsblankett om andrahandsuthyrning hittar du på länken "Ansökan" nedan..
Ansökan för andrahandsuthyrning skickas till föreningen, brfvulcan11@gmail.com ,
OBS!! Skriv även in giltiga e-mail adresser till både uthyrare och hyresgäst !!
Besked på inlämnad ansökan ges efter nästkommande styrelsemöte.
Observera att:
• som längst godkänns ett års andrahandsuthyrning i taget.
• ny ansökan måste lämnas in och godkännas för varje ny period och/eller ny hyresgäst.
• Från och med 1 januari 2023 tas en andrahandsupplåtelseavgift ut på 10% av gällande års prisbasbelopp, att betalas per månad.
Avgiften betalas av bostadsrättshavaren.
• all uthyrningen kräver godkännande från styrelsen, oavsett om det gäller en helg eller ett helt år.
Förlorad parkeringsplats vid uthyrning
Vid utyrning i andrahand förloras eventuell parkeringsplats och plats i parkeringskön.
När du flyttar tillbaka till lägenheten kom därför ihåg att åter anmäla om du vill ställa dig i parkeringskön igen.
Observera att vid uthyrning till barn, syskon eller föräldrar så behålls parkeringsplats eller plats i kön.
Ditt ansvar att hyresgästen sköter sig
Vid uthyrning i andrahand så förbinder du dig att informera din hyresgäst om föreningens ordningsregler och att denne följer reglerna.
Du är ansvarig för att din hyresgäst agerande, vilket i värsta fall kan leda till att bostadsrätten förverkas och du tvingas sälja lägenheten. Hyr därför bara ut till någon du litar på.
Anmäl förändrad adress och återflytt
Då föreningen minst en gång per år måste kunna kontakta dig (kallelse till årsstämma och årsredovisning) så är det av stor vikt att du meddelar om din adress förändras under uthyrningen.
Av samma anledning är det viktigt att du meddelar när du flyttar tillbaka till föreningen.